دفع سنگ کلیه؛ علائم، درمانهای خانگی و داروی سنگ کلیه

img
مدیریت گلشا
1 سال پیش
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

دفع سنگ کلیه؛ علائم، درمانهای خانگی 

منظور از سنگ کلیه رسوبات تشکیل شده در کلیه می‌باشد و دفع سنگ کلیه فقط از راه جاری ادراری صورت می‌گیرد و این کار بسیار دشوار و دردناک است. در این مقاله به دفع سنگ کلیه؛ علائم، درمان‌های خانگی و داروی سنگ کلیه پرداخته‌ایم امیدواریم از خواندن آن لذت ببرید.


دفع سنگ کلیه با راه‌های خانگی

سنگ کلیه زمانی به وجود می‎‌آید که نمک، مواد معدنی و بیشتر اگزالات کلسیم درون کلیه‌ها به کریستال تبدیل شود و رسوبات سختی را به وجود بیاورد. هر چند که سنگ کلیه در کلیه به وجود می‌آید اما هر قسمت از دستگاه ادرار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کم‌آبی یک دلیل مهم در پیشروی سنگ کلیه می‌باشد و وقتی بدن کم‎‌آب باشد ترکیب نمک و مواد معدنی نیز افزایش می‌یابد. سنگ‌های ریز موجود در کلیه ممکن است بدون وجود نشاسته تشکیل شده باشد و دفع بشوند. به هر حال سنگ‌های بزرگ و متوسط در زمان دفع خطرناک هستند و نیازمند مراقبت پزشکی می‌باشند.

ما قرار است راه‌های خانگی دفع سنگ کلیه را به شما بگوییم اما بهتر است قبل از مصرف هر روش طبیعی با دکترتان مشورت کنید. چرا که ممکن است داروهای گیاهی با آنتی‌بیوتیک، داروهای فشار خون و غیره تداخل دارویی داشته باشد. درمان سنگ کلیه یا دفع سنگ کلیه با روش‌های خانگی به شرح زیر است.

  • خوردن آب:

خوردن آب یکی از راه‌های ساده برای درمان سنگ کلیه می‌باشد. ضروری است که روزانه 8 لیوان آب بنوشید و برای دفع سنگ کلیه 4 لیوان مازاد بر 8 لیوان یعنی 12 لیوان آب بنوشید تا درمان سنگ کلیه به آسانی صورت گیرد.

  • نعنا:

نعنا با ترکیباتی که دارد باعث ثابت کردن‌ سطح اسیداوریک شده و سنگ کلیه سخت‌تر به وجود خواهد آمد. همچنین اسیدستریک موجود در نعنا سنگ کلیه را نیز حل می‌کند.

  • آبلیمو:

ماده سیترات موجود در لیمو باعث تجزیه رسوبات شده و رشدشان را به تأخیر می‌اندازد. روزانه دو لیوان آبلیمو بخورید تا دفع سنگ کلیه امکان‌پذیر شود. در ضمن سعی کنید آبلیمو طبیعی بخورید چون آبلیموهای ساخته شده در کارخانه دارای مواد شیرین‌کننده هستند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را بیشتر می‌کنند.

  • آب گندم:

آب گندم ترکیباتی دارد که ادرارآور است و دفع سنگ کلیه سریعتر صورت می‌گیرد.

  • سرکه سیب:

سرکه سیب نیز دارای اسیدستریک است و سبب کاهش علائم سنگ کلیه شده و از بروز سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کند.

  • لوبیا:

منیزیم موجود در لوبیا سبب کاهش علائم سنگ کلیه شده و در درمان سنگ کلیه مفید است.

  • آب کرفس:

آب کرفس یک ترکیب ادرارآور است که احتمال بروز سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و باید به صورت مرتب خورده شود.

  • خارخسک:

خارخسک سبب کاهش فسفات موجود در ادرار شده و تشکیل سنگ کلیه را سخت می‌کند.

  • روغن زیتون:

با مصرف روغن زیتون عبور سنگ‌های کلیه راحت‌تر می‌شود و در نهایت دفع سنگ کلیه سریهتر انجام می‌شود.

  • لاغری:

برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه سعی کنید وزن‌تان را پایین بیاورید و لاغر کنید. بدین منظور یک رژیم سالم غذایی داشته باشید و از خوردن غذاهای مضر خودداری کنید.

  • آب انار:

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب انار سبب کاهش علائم سنگ کلیه شده و مانع از تشکیل آسان سنگ کلیه می‌شود.


علائم سنگ کلیه

درد سنگ کلیه یک درد ناگهانی و شدید است و به جرأت می‌توان گفت که یکی از بدترین دردهای بوده که یک شخص می‌تواند آن را تجربه کند. این درد بیشتر یکی از نشانه‌های دفع سنگ است چون حرکت سنگ سبب تحری حسگرهای درد در قسمت مجاری ادرار می‌شود. یکی از اولین علائم سنگ کلیه درد شدید و تیز است یعنی درد در قسمت چپ یا راست پهلو وحتی پشت متوجه شخص می‌شود. علائم سنگ کلیه شامل درد کشاله ران و شکم نیز می‌شود. طبق قرارگیری و نوع سنگ درد به شکل کوتاه و تیز یا حتی بلند و مبهم احساس می‌شود. اگر سنگ کلیه دستگاه ادرار را مسدود نکرده، درد مبهم است اما وقتی سنگ کلیه سبب مسدود شدن مجاری ادرار شود درد شدید و حاد است. دیگر علائم سنگ کلیه موارد زیر می‌باشد.

  • استفراغ و حالت تهوع:

سنگ کلیه سبب ناراحتی معده شده، درد معده‌ای که پراکنده و مبهم بوده و شبیه مسمومیت غذایی و آنفولانزا می‌باشد.

  • خون در ادرار:

ادرار صورتی یک نشانه خطرناک برای سیستم ادراری است. گاهی ممکن است صورتی شدن ادرار بر اثر خوردن برخی داروها یا مواد غذایی خاص مثل لبو باشد. اما چنانچه سابقه مشکلات کلیوی دارید حتما باید پزشک را در جریان قرار دهید.

  • زیاد و کم شدن ادرار:

مسدود شدن مجاری ادرای نه تنها سبب درد می‌شود و ممکن است با سوزش و درد نیز همراه باشد. هر چه سنگ کلیه به طرف سیستم ادراری نزدیک باشد احساس دفع بیشتر می‌شود و ممکن است با سوزش و درد نیز همراه باشد.

  • ادرار بدبو و کف‎‌‌آلود:

یکی دیگر از علائم سنگ کلیه بدبو بودن و کف‌آلود بودن ادرار است. سنگ‌های کریستالیزه سبب کدر، بدبو و تیره شدن ادرار می‌شوند و بوی ادرار همان بوی آمونیاک بوده که یکی از علائم سنگ کلیه یا عفونت می‌باشد.

  • تب و لرز:

یکی از علائم سنگ کلیه بروز تب و لرز می‌باشد که ممکن است این مشکل فراتر از بروز سنگ کلیه باشد.


دفع سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه دارای  مرحله بوده که به شرح زیر است.

  • مرحله اول دفع سنگ کلیه:

تشکیل سنگ کلیه با علائم خاصی همراه نیست و بیشتر مردم زمانی متوجه سنگ کلیه می‌شوند که سنگ از جای خود حرکت می‌کند. علائم سنگ کلیه درد، تب و لرز و وجود خون در ادرار می‌باشد. این مرحله هر 1_ 4 ساعت یک بار رخ می‌دهد و یک مرحله دردناک و سخت است.

  • مرحله دوم دفع سنگ کلیه:

در این مرحله سنگ به درون لوله متصل به مثانه می‌رسد. وقتی بدترین مرحله دفع سنگ (مرحله یک) را تجربه کنید به این مرحله می‌رسید. مرحله دوم هم یک مرحله دردناک است و هر چه سنگ بزرگتر باشد بیمار درد بیشتری را تحمل می‌کند. درد این مرحله ضربان‌دار است و چون ممکن است با دیواره برخورد داشته باشد باعث تحریک عصب می‌شود. سنگ کلیه در هر قسمت از دستگاه ادرار بایستد به شخص فشار زیادی وارد می‌کند ولی شخص دردی را احساس نخواهد کرد.

  • مرحله سوم دفع سنگ کلیه:

سنگ وارد مثانه می‌شود و دیگر خبری از درد نیست. بدن‌تان قادر است سنگ را به خوبی دفع کند و به همین دلیل تکرر ادرار اتفاق می‌افتد. هر چند که دفع سنگ کلیه به آسانی صورت نمی‌گیرد ولی اگر سنگ در مجرا ادرار باشد ممنکن است سبب توقف جریان ادرار شود. در این حالت سنگ به مثانه برگشته و بعد از مدتی درون مجرای ادرار می‌رود.

  • مرحله چهارم دفع سنگ کلیه:

باید تلاش کنید تا سنگ کلیه خارج شود، وقتی سنگ کلیه درون مجرا می‌رود باید زور بزنید تا سنگ خارج شود.


درمان سنگ کلیه

روش‌های درمان سنگ کلیه طبق نوع سنگ در نظر گرفته می‌شود و اگر سوالی دارید باید از پزشک ‌تان بپرسید. نوشیدن رزوانه 6 تا 8 لیوان آب ضروری است و اگر با خوردن آب حالت استفراغ به شما دست می‌دهد مایعات را به صورت وریدی برایتان تزریق می‌کنند. روش‌های کلی درمان سنگ کلیه عبارت است از

  1. دارو:

برای بهبودی حال‌تان به مسکن نیاز دارید، اگر عفونت داشته باشید باید آنتی‌بیوتیک بخورید و سایر داروها شامل موارد زیر است.

  • آلوپورنیول (برای سنگ‌های اسید اوره)
  • محلول فسفر (جلوگیری از به وجود آمدن سنگ کلسیم)
  • بی‌کربنات سدیم (پایین آوردن مقدار اسیدی ادرار)
  • دیورتیک‌های تیازید (مانع از تشکیل سنگ کلسیم)
  • استامینوفن، سدیم ناپروکسن و ایبوپروفن (تسکین درد)
  1. لیتوترپسی:

خارج کردن سنگ با امواج را لیتوترپسی می‌گویند. در این فرآیند ممکن است از بیهوشی استفاده شود و باعث کبودی کمر، شکم و خون‌مردگی کلیه و اندام‌های مجاور شود.

  1. جراحی تونل:

این جراحی با کمک برش روی کمر و برداشتن سنگ انجام می‌شود.

  1. اورتروسکوپی:

هنگامی که سنگ در مثانه باشد پزشک با وسیله‌ای به اسم اوتروسکوپ سنگ را از کلیه برمی‌دارد.

در این مقاله سعی شد شما را با علائم سنگ کلیه و چگونگی دفع و درمان سنگ کلیه آشنا کنیم که امیدواریم مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد.